Aanbod

Aanbod

Ontwerpend en ontdekkend leren

Onze maatschappij verandert door de snelle technologie en digitalisering. Vervolgopleidingen, banen en functies veranderen mee. Jongeren hebben 21e eeuwse vaardigheden nodig om hierop voorbereid te zijn. Het gaat bijvoorbeeld om vaardigheden als kritisch denken, creatief denken, samenwerken, probleem oplossen, ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. Wij geven deze vaardigheden een plek binnen ons onderwijs.

Wij gebruiken hiervoor de methodiek van Onderzoekend en Ontwerpend Leren. Deze methodiek laat kinderen leren vanuit hun eigen vragen in relatie met de op voorhand besproken doelen. Kinderen kunnen, waar mogelijk, actief en onderzoekend bezig zijn, zelf allerlei dingen ontdekken door middel van interactie met de omgeving en zo voor een deel zelf vormgeven aan hun ontwikkeling. Sleutelwoorden zijn: leren leren, leren kiezen en beslissen, zelf verantwoordelijkheid nemen, zelfstandig werken, gedachten leren verwoorden, samen leven en werken met respect voor ieders eigenheid.

IPC

Het International Primary Curriculum (IPC) is een curriculum voor het basisonderwijs (groep 1 t/m 8) waarin beleven en actief leren centraal staat. Het streven van IPC is om kinderen zo effectief en leuk mogelijk te laten leren, op basis van hoge verwachtingen.

Het IPC-curriculum werkt met thema’s die we ‘units’ noemen. Van Missie naar Mars tot Circus en van Regenwoud tot Voortrekkers van verandering. Stuk voor stuk onderwerpen om kinderen enthousiast en betrokken te maken. De thema’s omvatten de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek, ICT en beeldende vorming. Daarnaast richten de thema’s zich op internationalisering. Culturen, andere nationaliteiten en gewoonten, omgeving en natuur leer je het beste door te doen en te ervaren. Door internationale betekenisvolle projecten aan te bieden, werken we bewust aan wereldburgerschap. Doordat de zaakvakken samengevoegd zijn in thema’s, leren kinderen verbanden leggen.

De leerdoelen worden duidelijk zichtbaar gemaakt, waardoor kinderen weten waar ze naar toe werken. Er is veel aandacht voor het stimuleren van een onderzoekende houding. Aan de hand van onderzoeksvragen zoeken de kinderen de antwoorden tot de bodem uit. Vervolgens presenteren ze het resultaat. De 21e-eeuwse vaardigheden komen volop aan bod in het IPC-onderwijs.

Laptops en chromebooks

Kinderen maken bij ons al vanaf groep 1 kennis met computers. Dit kan zijn om kinderen extra te laten oefenen of juist om uitdaging te geven. Bovendien zetten we digitale middelen in tijdens het werken met projecten of IPC zodat leerlingen informatie kunnen opzoeken en verwerken.

Digibord

Alle groepen hebben een touchscreen/digibord. Het digibord heeft de plek van het schoolbord overgenomen en biedt allerlei digitale mogelijkheden.

Snappet

In de groepen 6 t/m 8 gebruiken de kinderen een tablet of Chromebook voor het rekenonderwijs. Door het gebruik van devices kunnen leerlingen de rekenopdrachten digitaal verwerken. Het schrift en werkboek maken plaats voor een tablet of Chromebook. De leerkracht heeft tijdens het werken met het digitale programma voortdurend zicht op het tempo en het verwerkte resultaat. Wij kunnen ook divers digitale software als extra verwerkingsmateriaal gebruiken bij andere vakken.

Call to action foto

Meer weten?

Neem gerust contact met ons op. We beantwoorden graag al uw vragen.

Contact